هاست و دامنه رایگان   خرید لپ تاپ استوک   
ميوه خشك چيست؟ چه خواصي دارد؟  اگاهي از برترين مقالات حوزه آجيل و خشكبار اگاهي از برترين مقالات حوزه آجيل و خشكبار .

اگاهي از برترين مقالات حوزه آجيل و خشكبار

ميوه خشك چيست؟ چه خواصي دارد؟

ميوه در هر حالتي چه تازه باشد و چه خشك شده، براي شما خوب است و فوايدي به همراه دارد. در حالت طبيعي ميوه خشك شده مي تواند يك ميان وعده مناسب براي دفع احساس گرسنگي باشد و مي توان براي مدت زمان طولاني نگهداري كرد و از همين رومي تواند جايگزين مناسبي براي ميوه تازه در خارج از فصل آن باشد.

علي رغم فوايد ميوه هاي خشك، متخصصان معتقدند مهم ترين وجه تمايز ميوه هاي خشك شده با ميوه هاي تازه، تبخير آبي است كه حاوي مقادير قابل توجهي مواد مغذي است.البته ميوه هاي خشك شده براي مصرف در شرايط خاص مانند تغيير فصل يا استفاده در ورزش‌هايي مانند كوهنوردي كه امكان حمل وزن زياد بار وجود ندارد، سودمند هستند. پزشكان توصيه مي ‌كنند كه در صورت امكان حداقل روزي ۲ ليوان ميوه خرد شده متنوع مصرف شود كه اگر تازه باشد، بهتر خواهد بود.

ميوه ها جزو تنها گروه غذايي هستند كه تمام ارزش هاي غذايي را دارا هستند و سرشار از ويتامين ها، فيبرها و آنتي اكسيدان ها هستند كه براي حفظ شادابي و در امان ماندن از هر گونه بيماري بايد آنها را مصرف كنيد. از اين رو در اين مطلب مي خواهيم بررسي كنيم كه كالري ميوه هاي خشك بيشتر است يا ميوه هاي تازه:

سيب: اگر چه سيب تازه حاوي ميزان زيادي قند طبيعي و ضروري است اما خشك شده آن حاوي قند بيشتري است كه كاملا غيرضروري هستند. از مصرف ميوه هاي خشك شده آماده پرهيز كنيد، تا جايي كه مي توانيد آنها را خود در منزل تهيه كنيد.

زردآلو: معمولا براي حفظ رنگ نارنجي و نرم بودن زردآلو خشك شده، از دي اكسيد گوگرد استفاده مي كنند. در حقيقت زردآلو اگر به صورت طبيعي خشك شود، به رنگ قهوه اي در مي آيد و به هيچ وجه نمي تواند رنگ نارنجي و تازگي خود را حفظ كند.

آلبالو: طعم ترشي برخي از آلبالو خشك هايي كه در بازار وجود دارند، كاملا غيرطبيعي هستند و علت اصلي آن اضافه كردن انواع مواد شيميايي به آنها است. بنابراين پيش از خريد اين ماده، حتما به بسته بندي آن بيشتر دقت كنيد و مواد تشكيل دهنده آن را با دقت بخوانيد تا بدانيد چه چيزي را ميل مي كنيد.

 

بسياري از آدم‌ها ميوه‌ي تازه را به ميوه‌ خشك ترجيح مي‌دهند زيرا معتقدند در فرايند خشك كردن و جهت افزايش زمان نگهداري اين محصولات، به ميوه‌هاي خشك نمك و قند اضافه مي‌شود؛ و به اين دليل، اين خوراكي‌ها سالم نيستند. ولي، در اين مقاله قصد داريم فهرست شگفت‌انگيزي از انواع ميوه‌ خشك و فوايدشان را ارائه دهيم كه نشان مي‌دهد فرايند خشك كردن و نگهداري اين ميوه‌ها، نه فقط كمك مي‌كند اين خوراكي‌هاي خوشمزه مدت زمان بيش‌تري سالم و قابل خوردن بمانند، بلكه مواد مغذي اين ميوه‌ها را به طور كامل حفظ مي‌كند و باعث مي‌شود بتوانيد از فوايدشان براي سلامتي‌تان به طور كامل بهره‌مند شويد.

 

۱. برگه هلو، منبعي عالي براي فيبر

فيبر از آن دست تركيباتي است كه به آساني در هر كدام از ميوه‌‌هاي خشك، از جمله هلو خشك يافت مي‌شود. هر وعده‌ي مصرف به اندازه‌ي نصف فنجان ميوه‌ خشك هلو حاوي حدود ۷ گرم فيبر، تقريبا ۳۰ درصد از نياز روزانه به ويتامين A، و مقدار اندكي مواد معدني نظير مس و پتاسيم است.

اگر از فوايد فيبر براي سلامتي آگاه باشيد، حتما مي‌دانيد چرا هلو خشك بهترين ميوه‌ي خشك براي كمك به سلامتي دستگاه گوارش و درمان يبوست است. اگرچه هلو شايد آن‌چنان محبوب نباشد، ولي آن‌هايي كه عاشق مخلوطي از طعم‌هاي ترشي و شيريني هستند، حتما هلو را خيلي دوست دارند.

۲. سيب خشك، ميان‌وعده‌اي كم كالري

يكي از دلايلي كه آدم‌ها عاشق سيب هستند اين است كه خوردن اين ميوه هنگام صبحانه براي سلامتي انسان بسيار مفيد است. ولي، سيب خشك (يا برگه سيب) چه‌طور؟ آيا مي‌دانيد حتي سيب خشك نيز به عنوان ميان‌وعده‌اي سالم شناخته مي‌شود؟ دليل اين مسئله نيز كم كالري بودن ميوه‌ خشك سيب است.

به عبارت ديگر، هر وقت هوس خوردن تنقلات كرديد، ولي در عين حال، نمي‌خواهيد وزن‌تان زياد شود يا كربوهيدرات بيش‌تري به رژيم غذايي‌تان اضافه شود، شايد افزودن مقداري سيب خشك به فهرست خريدتان فكر بسيار خوبي باشد.

۳. سُرخالو خشك، براي تامين نياز روزانه‌ به ويتامين C

در ميان ميوه‌هاي خشك، شايد سرخالو آن‌چنان محبوب نباشد و هم‌چنين فوايد آن براي سلامتي آن‌چنان شناخته شده نيز نباشند، ولي آيا مي‌دانيد يك وعده‌ي مصرف سرخالو، به اندازه‌ي نصف فنجان مي‌تواند نياز روزانه‌تان را به ويتامين C تا بيش از ۲۴۴ درصد تامين كند؟

ويتامين C نقش بسيار مهمي در سلامت انسان دارد، زيرا مسئول كنترل دستگاه ايمني بدن است؛ هم‌چنين، باعث مي‌شود كلاژن به اندازه‌ي كافي به پوست برسد، و در نهايت، باعث بهبود جذب آهن و توليد گلبول‌هاي قرمز خون مي‌شود. بنابراين، مصرف سرخالو خشك در طول دوره‌ي نقاهت از بيماري بسيار توصيه مي‌شود.

 

كيوي خشك شده با وجود ويتامين C ، سيستم بدني شما را در مقابل بيماري ها تقويت مي كند. جالب است بدانيد ويتامين C موجود در كيوي دو برابر پرتقال است. كيوي با داشتن ويتامين C زمينه مناسبي را براي جذب كامل آهن در بدن فراهم مي كند. فقر آهن بيماري شايع در زنان است و موجب عدم تمركز، افسردگي و ضعف بدني مي شود كه با مصرف كيوي از مي توان آن را كاهش داد. مصرف كيوي خشك شده براي كساني كه دچار يبوست مي باشند بسيار پرفايده و موثر است.

انجير خشك شده حاوي نوعي آنتي اكسيدان به نام فنول است كه با از بين بردن راديكال هاي آزاد، از ريسك بيماري هاي قلبي و سرطان جلوگيري مي كند. به علت وجود فيبر بسيار در انجير خشك اين ميوه خشك شده براي افرادي كه قصد كاهش وزن دارند بسيار مفيد است. اما لازم به ذكر است در مصرف انجير به دليل كالري بالا نبايد زياده روي كرد.

 خواص برخي از پرطرفدارترين ميوه هاي خشك شده:

انبه خشك شده محتوي مواد مغذي و تقويت كننده روده است كه هضم آن، بسيار آسان بوده و مصرف اين ميوه براي افراد داراي سوء هاضمه به علت داشتن مقادير زيادي ويتامين C و آهن بسيار مفيد مي باشد. جالب است بدانيد 100 گرم انبه 15% نياز روزانه بدن به ويتامين A كه براي تضمين سلامت چشم ها و تقويت قوه بينايي لازم است را تامين مي كند.

آلو شابلون خشك شده مسهلي طبيعي مي باشد و تاثير مثبت در جلوگيري از پوكي استخوان دارد. اين ميوه يكي از منابع غني پتاسيم است. تحقيقات انجام شده در سال هاي اخير تأثير پتاسيم را در كاهش فشارخون نشان داده است. با توجه به اين كه آلو خشك شابلون حاوي سديم  كمي مي باشد، مصرف متعادل آن در كنترل فشارخون و تعديل غلظت خون بسيار موثر است. نكته جالب اين است كه آلو خشك شابلون اثر مليّني بيشتري نسبت به آلوي تازه دارد. 


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۸ اسفند ۱۳۹۸ساعت: ۰۳:۱۷:۲۸ توسط:قاسم سليماني موضوع:

ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :